Pages

Sunday, November 25, 2012

Święto Dziękczynienia/Dożynki w naszej szkole


W dniu 14 listopada w szkole mieliśmy tradycyjną ucztę dziękczynną. Święto Dziękczynienia często przyrównywane jest do polskich dożynek. Dlatego nasze uczty klasowe koncentrowały się na plonach - chlebach, ciastach, owocach i warzywach, itd. Głównym daniem były najróżniejsze chleby – chałka, chleb żytni, orkiszowy i pszenny z bardzo chrupiącą skórką. Kromki chlebów posmarowane masłem, dżemami domowej roboty (morelowy i śliwkowy)czy miodem znikały w buziach dzieci. Były też i inne łakocie, których można było spróbować , jak choćby szarlotka czy kompot owocowy. Klasa 4, która w tym roku na lekcjach geografii poznaje różne rejony Polski wraz z ich ciekawostkami i łakociami, miała okazję spróbować też rogali marcińskich – wszak 11 listopada był kilka dni temu. Wszystkie dania i łakocie nam bardzo smakowały i wprawiły nas w świąteczny nastrój. 



Oto jak uczniowie piątej klasy widzą związek między amerykańskim Świętem Dziękczynienia a polskimi dożynkami:

A.: Święto Dziękczynienia i dożynki są podobne, bo zbiera się plony i dziękuje się za nie Bogu. Dziękuje się też Bogu, że nie było powodzi i że powódź nie zniszczyła zboża, kukurydzy, papryki i innych upraw. W Polsce i W USA inaczej są nazwane te święta. 

J.: Podczas amerykańskiego święta Dziękczynienia spotykamy się z rodziną i znajomymi. Mamy duży obiad i dziękujemy za wszystko, co mamy w życiu. Na polskich dożynkach robimy wieńce z plonów i dziękujemy Bogu za udane zbiory.

R.: Pomiędzy tymi świętami jest taki związek, że oba wyrażają radość z zebranych plonów. Obchodzone są jednak inaczej. Z okazji dożynek plecie się wieniec z zebranych plonów, który niesiono do poświęcenia w kościele, a później niesiono go do dworu. W święto Dziękczynienia przygotowuje się ucztę z indyka, ciasta z dyni i potraw z kukurydzy.


Święto Dziękczynienia to okazja podziękowania bliskim, Bogu, losowi...za to, co nas dobrego spotkało do tej pory. Napisz, za co jesteś najbardziej wdzięczny.

A.: Z okazji Święta Dziękczynienia jestem wdzięczny za rodzinę, jedzenie i za to, że mam dużo kolegów.

J.: Jestem najbardziej wdzięczna za to, że moja rodzina jest zdrowa. Możemy razem się bawić i jeździć na wycieczki. Jestem wdzięczna rodzicom, że pomagają mi w pracy domowej. Kochamy się serdecznie! 

R.: Jestem wdzięczna za to, że żyję, że mam rodzinę. Jestem też wdzięczna za przyjaciół, moje zwierzęta i książki. 






1 comment: